Beypazarı
Önemsoft
Önemsoft
Kızılay
Dr. Necati Yalçın

Dr. Necati Yalçın

Mail: yalcinnecati@yahoo.com

Tablolarındaki Temalarıyla Ressamlar 5

Tablolarındaki Temalarıyla Ressamlar 5

Tablolarındaki Temalarıyla Ressamlar 5

Ressamlarımızla ilgili bir yazı dizisi – Beşinci bölüm.

Ankara’da yaşayan, atölyelerine gittiğim, sohbet ettiklerim var bu yazıda.

Corona!

Malum zorlu günler, atölye buluşmaları yapamıyoruz. Aradım, mesaj attım.

Sağlıklarının yerinde olduğunu öğrendim.

En sevdikleri temayı ve neden seçtiklerini sordum.

Hayal gücü, hayvan, hatmi, gelincik, doğa, Atatürk, düğün, kadın, köy, Kale, kızılderili, renkler, kırmızı ve beyaz. Sormadan önce, onlar için biçtiğim temalardı. Bazılarını tutturdum!

Güzel bir yazı dizisi çıktı.

Benim yazdıklarım ama esas onların söyledikleriyle.

Bir nebze hasret giderme niyetiyle.

Atölye buluşmaları yerine…

 

Serinin Diğer Bölümleri Burada

Tablolarındaki Temalarıyla Ressamlar 1

Tablolarındaki Temalarıyla Ressamlar 2

Tablolarındaki Temalarıyla Ressamlar 3


Tablolarındaki Temalarıyla Ressamlar 4

 

Ünlü fabl yazarı Ezop,

“Her şey söylendikten ve yapıldıktan sonra, daha fazlası söylenir ve yapılır.” demiş.

Şimdi bir tablo düşünün, içinde fabl olsun.

Her şey söyledikten sonra daha fazlası söyleyebilsin.

Espri, eleştiri veya çıkarılacak dersle dolu olsun…

İşte bu bölümdeki sanatçılarımız…

 

Gür Dalkıran

Ankara’da doğan ve kopamayan.

Eviyle altlı üstlü olunca corona günlerinde atölyesinden uzak kalmayan.

Tablolarında fabl bile olan.

Fabl! Bilir misiniz, ilk, Anadolu’nun çocukları Friglerce yazılmış.

Dalkıran’ın eserlerinde Frigler var. Anadolu’nun diğer medeniyetleriyle.

Kıymetini bilmemiz gereken ama bilemediğimiz, bugünün değerleri de.

Corona falan dinlemeden devam ediyor çalışmaya.

Elinde detayları yakaladığı fırça, paletinde boyayla kardığı vefa

 

Aligholi Mardani

Köklü Fars medeniyetinin coğrafyası İran’dan gelen, zaten bizdenken çoktan Ankaralı da olan ressam.

Sokak yasaklı değil. Daha küçük!

Ankara’nın sahip olduğu zengin medeniyetleri birkaçının birden bir duvarında keşfedilebileceği Kale’deki atölyesinde çalışmaya, üretmeye devam ediyor, gelecek vaat ediyor.

Bir gün kalede çay içiyorduk.

“Bu masa, bu çay bardağı ve altlık” dedi.

“Türkiye’ye özel ve çok güzel” diye ekledi.

Farkında olmadığımız günlük yaşamın ayrıntılarını yakalıyor, resmediyor.

Günlerden, en kısa sürede geçmesini dilediğimiz Coronagünleri.

Resimlerindeki kahramanlar eldivenli, maskeli!

Güncel ressam Mardani.

 

Gür Dalkıran

En belirgin temasını sordum.

“Özellikle iki tema” dedi ve nedenleriyle açıkladı.

İlki,

“Natürmort çalıştığım küçük resimlerin teması:

Her şeyi yaratan o mucize zekânın ayak izleri olarak gördüğüm çizgi, şekil, renk, ışık, gölge ve perspektif aracılığı ile o yörenin habitat güzellikleri ile arkeolojik zenginliklerinin birlikte anlatımıdır.

Çünkü o yörenin insanı kadar iklim, coğrafya ve doğal ürünlerinin meyvelerden mermerine kadar yaratılmış olan medeniyetlerde pay sahibi olduğuna inanmaktayım.”

İkincisi,

“Sosyal konulu çalıştığım büyük resimlerin teması:

Resimlerimde Anadolu Medeniyetleri’ndeki figürleri alıp bugünkü insanımızın yerine oturtuyor ve böylece yaşadığımız sorun ve haksızlıkları onlar aracılığı ile gözler önüne seriyorum. En ağır sorunları resmederken bile şaka, espri, hiciv yolunu kullanarak ders alınmak üzere günümüz insanının ve bizden sonraki nesillerin dikkatlerine resimsel bir fabl anlatımı ile sunuyorum.

Çünkü böylelikle geçmişimizi sadece 1071 veya çeşitli dinlerle sınırlandıran felsefelerin ayrımcılığına karşı çıkıyorum.

Bizleri çeşitli zorluklara ve çatışmalara sürükleyen ayrımcılığa karşı Anadolu Medeniyetleri’nin birleştiriciliğini vurgulamış oluyorum.”


Resimleri galeride ve büyük boyutlarda görmek için buraya tıklayın

 

Aligholi Mardani

En belirgin temasını sordum:

“Güncel ressamım ben.” dedi.

Sokaktaki kediler, tarladaki keçiler veya elbette sanat tarihinin de temalarına katkısının olduğunu, hepsini birbirinin içinde yoğurduğunu söyledi.

“Bugünlerde corona” dedi.

Neden diye sordum:

Kendisini yaptığı işin içinde hissettiğini vurguladı ve

“Estetik önemli. Kompozisyon önemli.” diye ekledi.

O şirin şivesiyle noktaladı;

“İçimdan galan dalgaları yansıtıram.”


Resimleri galeride ve büyük boyutlarda görmek için buraya tıklayın

 

Dr. Necati YALÇIN

Makale Yorumları

  • Necati Yalçın21-05-2020 12:15

    Sevgili Hasan Hocam, yorumlarınız ders niteliğinde ve benim için her zaman çok değerli. Yüreğine sağlık.

  • pekmezci21-05-2020 11:18

    Sanatla ilgili olarak en çok kullanılan tanımlardan biridir; ''Sanatçılar çağlarının tanıklarıdır''Ben de çok severim ve severek kullanırım bu klasikleşen sözü. Günümüzde geçerliliği nedir, ne kadardır, kime, hangi anlayışa göredir; dozu, dozacı, ölçüsü, kriteri neelerdir '' gibi soruları da beraberinde getirir. Ebette sanatın-sanatçının özgürlüğü temel olarak.Burada her dalın-her anlatımın başımız üstünde olduğunu da vurgulamalıyım; yeter ki sanat denen okyanustan beslensin tolpumumuz, insanımız.Benim için özel bir yere sahip Gür kardeşimiz. Günümüzde bu gibi anlatım yollarının gerekliliğine inanıyorum çünkü. Toplumsal vurgulara, ironiye, eleştiriye çok ihtiyacımız olan tarih dilimini yaşıyorsak bunların sanata dönüşmesi de gerekli.Mardani'nin iç dalgaları da önemli, benim açımdan. Yansımalar. Bu yazı dizisi çok önemli. Elitist bir yaklaşım yerine sanat adına söylenen her sese, her renge saygının da göstergesi.Sağ olsun Necati Yalçın.Pekmezci

Yorum Yazın

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar